Firmaidræt. Den komplekse vej til en stærkere motionskultur

Pickleball-træning hos Aarhus Firmaidræt på Vestereng IdrætsZone. Et eksempel på en aktivitet, der kan dyrkes som sportsgren, men også falde fint ind som pauseunderholdning på lageret eller parkeringspladsen foran virksomheden. Foto: Henrik H. Brandt

Rapport: Hvordan kan man bedst fremme en god motionskultur og en fysisk aktiv hverdag på eller med udgangspunkt i arbejdspladserne?

Af Henrik H. Brandt, journalist og daglig leder af IdrætsPlatformen Danmark

Over halvdelen af alle danskere får på forskellig vis tilbudt motion i forbindelse med arbejdet. Kigger man i tallene for motionsdeltagelse og fysisk inaktivitet, kan man hurtigt konkludere, at det giver endog rigtig god mening for arbejdspladserne at interessere sig for medarbejdernes motivation og muligheder til at kombinere arbejdsdagen med motion.

Danskerne har en grundlæggende positiv indstilling til motions- og trivselstiltag på arbejdspladserne.

Dansk Erhvervs notat ’Danskerne ønsker motion og sundhed på arbejdspladsen’ viste i 2023, at 77 pct. af befolkningen mener, at ”sundheds- og trivselstiltag har stor betydning for vurderingen af deres arbejdsplads”, mens 67 pct. mener, at ”motion med kolleger fremmer arbejdsglæden og trivslen.”

Så langt så godt.

Udfordringen er så bare, hvordan man bedst fremmer en god motionskultur og en fysisk aktiv hverdag på eller med udgangspunkt i arbejdspladserne?

Skanderborg Firmaidræt bad i 2023 Idrættens Konsulenthus (lig med denne artikels forfatter) kigge nærmere på den konkrete motionspraksis i en række virksomheder i Skanderborg, Galten og Hørning-området med henblik på at få etableret motionsnetværk på tværs af virksomhederne og for at støbe grundlaget for effektfulde og konkrete nye initiativer for og med arbejdspladserne.


Download rapporten: Skanderborg Firmaidræt som lokal katalysator for idræt og motion.


Når man får mulighed for at bevæge sig fra det grundlæggende behov og den grundlæggende positive indstilling til motion på arbejdspladserne til det helt konkrete niveau, hvor man møder den konkrete forankring og de konkrete forhold på arbejdspladserne, bliver opgaven på samme tid mere kompleks og mere inspirerende.

Helt banalt er der både erfaringer, lavthængende frugter og konkrete aktiviteter, virksomhederne kan udvikle internt eller blive bedre til at dele med hinanden.

Når man både skal favne ”it-nørderne med skummetmælksfarvet hud”, som aldrig oplever dagslyset, eller ”dem nede i produktionen”, der går hjem kl. 15.30 og ikke ét sekund senere efter en fysisk hård arbejdsdag, bliver der brug for at konkretisere og målrette indsatserne.

Der bliver måske også brug for at finde den fællesnævner for motionskulturen, der samlet set skaber et bedre arbejdsklima, øger motionsdeltagelsen og fremmer medarbejdernes sammenhold og engagement i virksomheden.

På baggrund af generelle idrætstendenser og interview med motionsansvarlige i en række virksomheder i Skanderborg Firmaidræt anbefaler rapporten en todelt strategi:

Ledelsens engagement er vigtigt
For det første skal man have virksomhedernes topledelser med. Alt efter virksomhedens type kan der være kort eller langt fra det øverste ledelseslag til den konkrete praksis på virksomheden.

Derfor begynder vejen til den mere motionsaktive arbejdsplads med, at ledelsen erkender, italesætter og understøtter behovet med passende ressourcer i form af tid, økonomi og egen adfærd.

Dertil skal ledelsen erkende, at implementering af en god motionskultur kræver præcis samme grad af faglighed som den, virksomheden selv har i sin egen branche. Man skal både have de rette folk på opgaven, de rette motionstilbud på hylderne og den rette kommunikation i forhold til de konkrete medarbejderes motivation og forudsætninger.

Man skal også være skarp på de formål, man gerne vil adressere gennem en stærk motionskultur på virksomhederne.

Der er forskel på, om motivet med motion er konkrete sundhedstiltag for udsatte medarbejdergrupper, eller om det handler om fastholdelse af medarbejdere eller måske i virkeligheden også om ‘branding og blær’ for at styrke rekruttering, synlighed og omdømme for virksomheden i jagten på arbejdskraft. Typisk vil motiverne være lidt af det hele.

Motionskultur kræver kompetencer
For det andet skal virksomhederne have de rette ansvarspersoner på opgaven.

Dansk Firmaidræt og mange aktører har masser af tilbud på hylderne til at opkvalificere anførerne på arbejdspladserne, og der er også mange konkrete events, tilbagevendende aktiviteter eller tilbud, virksomhederne kan gribe fat i.

Men der er klart en risiko for, at virksomhedens fitnesscenter eller pausegymnastikken falmer efter et par entusiastiske uger, eller at padelturneringen eller deltagelsen i det årlige motionsevent mest bliver for de i forvejen frelste. Måske skræmmer man ligefrem og ganske utilsigtet nogle medarbejdere væk fra forskellige motionstiltag?

Nogle virksomheder finder selv gode løsninger gennem de folk, man har i rækkerne. Andre kan gøre god brug af eksterne samarbejdspartnere.

Det rette mix af tiltag
Hvis man sidder som lokal motionsudbyder som Skanderborg Firmaidræt, er det netop dette mix, man skal levere ind i med konkrete, tydeligt målgruppemarkerede og praktisk anvendelige tilbud.

Samtidig kan man som lokal motionsudbyder gøre en klar forskel, hvis man kan få virksomhedernes motionsansvarlige ind i samme rum og understøtte en kultur for erfaringsudveksling eller samarbejde om helt konkrete tiltag eller fysiske rammer på tværs af virksomhederne. Det lyder simpelt nok, men her skal man huske at deltagelse i motionsnetværk eller eksterne samarbejder ikke nødvendigvis er kerneopgaven eller den arbejdsopgave, der ligger allerøverst i bunken i en travl hverdag på arbejdspladserne.

Endelig skal man som lokal leverandør af motion på arbejdspladsen være skarp på, hvornår man selv skal stå med træningsdragten på og sætte gang i konkrete aktiviteter, og hvornår man i højere grad skal facilitere, at andre gør det.

Måske er det ikke raketvidenskab, men omvendt er der ingen grund til at løbe tør for inspiration eller gentage samme fejl som nabovirksomheden.

Skanderborg Firmaidræt lancerer et nyt motionsnetværk efter nytår, og man er sammen med landsafdelingen af Dansk Firmaidræt og lokale virksomheder i gang med at udvikle konkrete nye motionstiltag med mulighed for at benytte i forvejen kendte og velindarbejdede motionsevents som afsæt og rekrutteringsplatform.

Andre lokale motionsudbydere kan naturligvis gøre det samme eller måske være med til at løfte opgaven sammen med firmaidrætten.

Den korte projektrapport med dens faktuelle data, konkrete indblik i virksomhedernes motiver, organisering og praksis samt overvejelser om målgrupper og fremtidig strategi stilles til rådighed nedenfor.

Rapporten er ikke så lang, at man får sved på panden af at stave sig igennem den. Men rapporten må meget gerne føre til, at medarbejderne på arbejdspladserne får mere sved på panden efter nytår.

Download rapporten: Skanderborg Firmaidræt som lokal katalysator for idræt og motion.

Previous
Previous

Når fodbold går nye veje

Next
Next

Facilitetsudvikling: Den menneskelige faktor er vejen til bedre idrætsfaciliteter