Webinar: Idrættens store events. Hvad skal det hele nytte?
Webinar-serie: Idræt, events og oplevelser i en coronatid
Idrættens Analyseinstitut og IdrætsPlatformen Danmark inviterer til en række webinarer, som sætter fokus på udfordringerne og genstartspotentialerne ved idræt, events og oplevelser i et Corona-perspektiv. Medlemmer af Idan Forum og IdrætsPlatformen Danmark deltager gratis.
Webinar 2: Idrættens store events. Hvad skal det hele nytte?
Torsdag den 29. april kl. 09.00-10.20
Download intro fra IdrætsPlatformen og oplæg fra Christian G. Nielsen, Idan
Download oplæg fra Nikolaj Schelde, DBU
En optagelse af webinaret er tilgængelig for medlemmer af IdrætsPlatformen Danmark og Idan
Forskningen har ofte påvist, at store idrætsbegivenheder eller professionelle sportsklubber i nabolaget ikke har den håndgribelige effekt på økonomisk vækst, tilflytning eller idrætsdeltagelse, som man ofte går rundt og forventer i kommunale eller nationale eventstrategier. På den anden side har nedlukningen af events og tilskuerbegivenheder under Corona-krisen haft synlige effekter på sportsklubber og arrangørers økonomiske grundlag, lige som man rigtig mange fans og tilskuere i den grad savner fællesskabet og engagementet omkring store sports- og tilskuerbegivenheder.
Hvordan kan man på den baggrund kortlægge og værdisætte nytteeffekten af store sportsbegivenheder? Er der behov for at tænke i effekter af events og tilskuerbegivenheder på nye måder under og efter Corona-krisen? Kom tæt på både forskningen og de praktiske erfaringer om udnyttelse af, effekter og udvikling af de store events.
Tid:
Torsdag den 29. april Kl. 09.00-10.20. Webinaret afvikles på Zoom.
Pris:
Medlemmer af Idan Forum og IdrætsPlatformen Danmark deltager gratis
Øvrige deltagere: 200 kr. ekskl. moms.
Program
09.00-09.10
Velkomst og introduktion
Analyse- og forskningschef Rasmus K. Storm, Idrættens Analyseinstitut
09.10-09.35
Hvad skal det hele nytte? Og hvordan måler vi effekten?
Med støtte fra Innovationsfonden har et nyt ph.d.-projekt til formål at skabe indsigt i de håndgribelige og uhåndgribelige effekter, som stadions og store idrætsbegivenheder genererer på kommunalt og nationalt plan. Hvordan måler man det måske umålelige, og hvordan kan danske kommuner inddrage specifikke undersøgelsesmetoder i beslutningsprocessen?
Christian Gjersing Nielsen, ph.d.-stipendiat, Idrættens Analyseinstitut
09.35-10.00
Styrket kommerciel værdi og bedre publikumsoplevelser på baggrund af data
Dansk Boldspil-Union arbejder målrettet med publikumsdata og struktureret viden som en del af det kommercielle arbejde og publikumsudviklingen omkring landsholdene. Hvad ved DBU om os? Hvordan kan de bruge data til at styrke publikumsoplevelser og kommerciel værdi af landsholdsfodbolden i fremtiden?
Ronnie Hansen, kommerciel direktør DBU
10.00-10.20
Spørgsmål, diskussion og perspektiver. Hvordan kan eventarrangører, kommuner og forbund blive bedre til at udnytte mulighederne for at styrke events og oplevelser gennem data.
Ordstyrer: Henrik H. Brandt, daglig leder, IdrætsPlatformen Danmark
Deltag også i Webinar 4:
New Nordic Sports Events. hvordan kan de se ud?
Onsdag den 12. maj kl. 09.00-10.30
Carsten Couchouron, founder of Sports Lab Copenhagen og bestyrelsesmedlem i IdrætsPlatformen Danmark
Alison Leigh Forman, marketing manager, Dana Cup Hjørring
Dorte Vibjerg, administrerende direktør, Sparta Atletik og Løb
Læs mere om Webinar 3:
Megaforsinkede megaevents. Så tæt på målet og dog så langt fra
Torsdag den 6. maj kl. 15.00-16.20
Oplægsholdere:
Enver Hansen, advokat og formand for IdrætsPlatformen
Lene Kryger, managing director, UEFA EURO2020 Copenhagen, DBU
Alex Pedersen, direktør, Grand Départ København 2022
Genfind materiale fra Webinar 1:
Webinar: Genstart af idræt og kultur. Nyt liv i fællesskaberne
Afholdt: Onsdag den 24. marts kl. 09.00-10.30